Minty Marocco

2 juli 2020 - Marrakech, Marokko

Na een korte voorbereiding zitten we op mijn verjaardag in het vliegtuig met als eindbestemming Marrakech.

Mijn moeder kwam het weekend voor mijn verjaardag met het idee een kort tripje te maken maar waarnaartoe? Ergens waar het weer beter is dan in Nederland nu op het moment in de oow zoo saaie maand januari.

Marrakech op slecht 4 uur vliegen en 12 graden warmer dan Nederland, perfect dus. Met het idee om over 5 dagen te vertrekken toch maar even langs het reisbureau.

In eerste instantie was er op die datum geen Riad beschikbaar. Dat is toch wel echt een Must als je naar Marokko gaat. Via een andere site toch een Riad kunnen vinden, een hele mooie midden in Medina. Riad Karmela.

IMG_2556
Nu kan de voorpret beginnen, het ontdekken wat er allemaal te zien en te doen is in Marrakech. Een handige App die ik daarvoor altijd gebruik is die van Tripadvisor. Niet alleen kun je daar alle activiteiten vinden die er te doen zijn, maar ook de recensies ervan, super handig dus. Ook kun je de activiteit makkelijk boeken met je creditcard. Dit kan zelfs slechts nog tot een paar uur voor start van de activiteit. Vergeet na je activiteit natuurlijk niet zelf een recensie te geven op Tripadvisor.

Aankomst op vliegveld, met je paspoort langs de streng kijkende douanier staat er een hele vriendelijk taxichauffeur buiten al op ons te wachten. Het is ziet er buiten meteen al prachtig uit met de mooie grote cactussen, de planten en de oosterse versieringen. Het is echt net of je in een ander wereld bent, zo gaaf! Wij kijken onze ogen uit als we aan komen in de Medina en we alleen maar te voet verder kunnen. Hier gebeurt echt van alles, hier rijden scooters brommers, lopen ezels, er worden kippen geslacht. We moeten echt even op adem komen in onze Riad. We komen daar aan in een oase van rust, we worden meteen in de watten gelegd met lekker Muntthee en zelfgemaakte koekjes. Heerlijk is het hier onder de sinaasappelboompjes.

IMG-20200129-WA0012

Ik kijk mijn moeder aan, we hebben hier zeker iets van navigatie nodig wat een doolhof daarbuiten. Maps Me is de uitkomst! Ik heb in Nederland de kaart van Marrakech erop gezet, zodat je hier kan navigeren zonder wifi.

Onze eerste avond hebben we diner gereserveerd in het hotel, traditioneel Marrokaans. Eerste avond even makkelijk we gaan morgen wel meer op avontuur uit om een leuk eettentje te vinden.

Als verassing voor mijn verjaardag als afsluiter een hele chocoladetaart voor wel 12 personen, nou die krijgen we wel op hoor buuuurrrp.

Na een lekker nachtje slapen en een lekker ontbijtje tijd voor wat avontuur, kan niet wachten om alles te gaan zien van marrakech. Ik ben na gisteren als zo enthousiast over deze bestemming dat ik het tegen iedereen wil vertellen!! Hier moet je echt heen. Zo bijzonder.

We hebben deze ochtend een prive-tour geboekt, een chauffeur gaat ons rond rijden door Marrakech en we zullen stoppen bij een aantal bezienswaardigheden. We zijn hier maar een paar dagen dus dit is een super oplossing om in een korte tijd zoveel mogelijk te zien.

1e stop is bij  de Jardin Majorelle, een botanische tuin.

Gelukkig zijn we er erg vroeg in de ochtend zodat er bijna geen andere toeristen zijn. Die tuin is zoo mooi, hele grote cactussen en exotische planten, ze zijn zo groot dit heb ik echt nog nooit gezien. Hele mooie polaroid foto's kunnen maken hier.

IMG-20200130-WA0004

2e stop is El BahiaPalace, een paleis met verschillende binnentuinen en wel 150 kamers. Alles helemaal gemaakt in Marokkaanse stijl, alles bestaat uit mozaieken en prachtig housnijwerk. Alles is heel kleurrijk je waant je in een Arabisch sprookje. Dit mag je echt niet overslaan tijdens je bezoek aan Marrakech.

IMG_2638

3e stop Koutoubia Moskee. Daar konden we lekker door het park lopen tot we een mooi uitzicht hadden op de Moskee. De Hoogste in heel Marrakech.

IMG_2605

4e stop Saadian tombs, Graven waar 4476 leden van 60 generaties van de Saadi-familie liggen. We zijn hier maar heel erg kort geweest, er stond zon lange rij voor 1 van de bekendste graftombes. Het was warm en we waren wel toe aan een lekker verkoelend drankje.

Die middag hebben we eerst lekker falafel gegeten! In een restaurantje op een leuk pleintje met uitzicht op verschillende winkeltjes en op de groentemarkt. Daar hebben we lekker een paar uurtjes gezeten, om lekker te eten drinken en vooral om te kijken.

Daarna zijn we met de Maps me (onze navigatie op de tel) door de souks gaan lopen naar Djeemaa el Fna plein. Door de wirwar van straten met winkeltjes komen we op het plein aan. Jeetje wat een drukte hier, overal souvenierskraampjes, eettentjes, fruitsapkramen en entertainment.

Het entertainment bestaat uit slangenbezeerders en aapjes die kunstjes kunnen doen, verschrikkelijk eigenlijk om te zien. Ik moet eerlijk zeggen dat we hier echt niet lang zijn gebleven. We zijn terug de souks ingedoken.

De volgende ochtend, nouja nacht staan we om 04.30 op, we worden opgehaald bij ons hotel door de tourguide. Als verassing voor mijn moeder gaan we vandaag de lucht in met een hete luchtballon. Dit doen we in het atlasgebergte met zonsopkomst. het is ongeveer een uurtje rijden we worden ontvangen in een mooie Marrokaanse tent, het is nog donker maar alles is mooi verlicht met fakkels. In de tent krijgen we verse muntthee een croissantje en een deken. Het is echt ijskoud.....

Dan gaan ze de luchtballon gereed maken, ik denk dat we met 12 mensen in totaal zijn.

20200131_075720

We krijgen duidelijk instructies van de piloot, en oefenen de landing ook nog eens voordat we de lucht in gaan. Ik heb er veel zin in, dit is de eerste keer in een luchtballon. We stijgen langzaam op, alles beneden begint steeds kleiner te worden. We gaan tot ongeveer 1 km de lucht in, de zonsopkomst is vanuit de luchtballon prachtig. Het enige geluid wat je hoort is als de piloot wat hete lucht in de ballon laat, voor de rest is het hierboven echt muisstil wat een rust.

IMG_2711IMG_2741Iedereen vond het landen heel erg spannend, we moesten een bepaalde positie aan houden en zijn daarna netjes geland. Na dit mooie tochtjes, kregen we nog een lekker ontbijt met veel versje broodjes,  zoetigheden en fruit. Jummie jummieIMG_2750